گزارش آزمایشگاه هیدرولیک

دسته بندي : فنی و مهندسی » عمران
توضیحات:
گزارش آزمایشگاه هیدرولیک، در قالب 10 عدد فایل pdf.

آشنایی بشر با علوم و فنون مهندسی را باید از ابتدای پیدایش بشر و ساخت اولین ابزارها دانست. انسانهای نخستین با درکی تجربی و حسی قادر گشتند از مواد و مصالح اطراف خود استفاده کنند و به مرور زمان تکنیکهای مختلف فنی و مهندسی را توسعه دهند. در دوران اخیر با پیشرفت علوم تجربی و ریاضی و فیریک، انسان قادر گشت به توصیف ریاضی پدیده های فیزیکی دست یابد و بر این اساس سرعت توسعه علم را شتابی دو چندان بخشد. اما اینهمه نباید ما را از این نکته بنیادین غافل نماید که اساس علوم مهندسی مختلف و از جمله رشته عمران مبتنی بر علوم تجربی می باشد و ماهیتاً با علوم نقلی مانند ادبیات و تاریخ و فلسفه متفاوت است. بر این اساس مهمترین رکن فهم و آموزش علوم مهندسی می باید بر آموزش نحوه صحیح مشاهده و آزمایش و چگونگی برداشت علمی از نتایج و تجربیات حاصله مبتنی باشد؛ چیزیکه متاسفانه در نظام آموزشی فعلی کشور کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

نتیجه این سیستم غلط آموزشی آن است که فارغ التحصیلان دانشگاههای ما کمتر قادر به نوآوری و تولید علم و دانش می باشند و تنها به انبوهی از تئوریهای مختلف غیر کاربردی تبدیل گشته اند و متاسفانه آموخته هایشان در دانشگاه کارایی چندانی در کسب و کار و سایر فعالیتهای آنان ندارد. اگر به پیشینه تاریخی کشور خود نیز نگاهی بیاندازیم متاسفانه شاهد آن هستیم که نیاکان ما با وجود اینکه اطلاعی از تئوریهای گوناگون امروزه نداشته اند و فاقد ابزار و ادوات پیشرفته کنونی بوده اند، شاهکارهایی را خلق کرده اند که امروزه ما قادر به تعمیر و نگهداری بسیاری از آنها نیز نیستیم. به عنوان مثال قسمت اعظمی از سازه هایی که در جریان زلزله بم در ارگ قدیم بم فروریخت سازه هایی بودند که به تازگی ساخته شده و مورد مرمت قرار گرفته بودند و آوار شدن این سازه ها موجب تخریب بخشی از سازه های قدیمی ارگ گردید وگرنه سیستم بسیار ساده مقابله با زلزله که با استفاده از تنه های نخل بکار رفته در سازه قدیمی ارگ طراحی شده بود، بخوبی قادر به حفاظت از سازه باستانی ارگ بود، همانگونه که در طی این هزاران سال به خوبی از عهده این کار برآمده بود.

آنچه نیاکان ما را قادر ساخته است که چنین بناهای باشکوه و عظیمی را طراحی نمایند و ابداعات و اختراعات شگرفی چون حفر قنات و چاه و سدسازی و... را به انجام برسانند را می توان فهم و درک مهندسی نامید. به عبارت دیگر مهندسان گذشته ما بدون اینکه قادر باشند توصیفی ریاضی از پدیده ای داشته باشند، آنرا درک می کردند و مورد استفاده قرار داده تا خلاقیتهای خود را به ظهور برسانند؛ در حالیکه امروزه ما با وجود اینکه توصیفهای ریاضی دقیقی از پدیده ها ارائه می دهیم قادر به استفاده صحیح از این دانش عظیم و پیچیده نیستیم، زیرا فاقد درک و بینش مهندسی می باشیم. کسب درک و بینش مهندسی تنها با آزمایش و تجربه میسر است لذا برای ایجاد چنین حالتی مفاهیم بنیادینی چون اصل بقای انرژی، اصل بقای ماده، مقاومت یک عضو، قانون مومنتم و ... را قبل از بیان ریاضی باید با تجربه و آزمایش مشاهده و درک نمود تا بتوان در هنگام نیاز از آنها استفاده کرد.
هدف از این درس یادآوری این نکته است که رشته عمران یک دانش مهندسی و زیرمجموعه ای از علوم تجربی است و لذا باید آزمایش کردن و نحوه کسب تجربه را آموخت. بر این اساس در مجموعه آزمایشات موجود که گستره ای از دروس مکانیک سیالات، هیدرولیک، آب و فاضلاب و مکانیک خاک را در بر می گیرد، سعی شده است با طرح سؤالات متنوع قدرت مشاهده و کسب تجربه در دانشجویان تقویت گردد تا به درک مهندسی از پدیده هایی که تئوریهای ریاضی آنها را در دروس مورد اشاره آموخته اند، نایل گردند.

فهرست فایل های موجود در این محصول:
1- آزمایش فشار هیدرواستاتیک
2- آزمایش پرش هیدرولیکی
3- آزمایش بررسی رابطه برنولی
4- رابطه انرژی مخصوص در اثر پله
5- آزمایش جت و روزنه
6- آزمایش افت در سیستم لوله کشی
8-آزمایش افت در خم
9- آزمایش سرریز مثلثی و مستطیلی
10- آزمایش ضربه جت
دسته بندی: فنی و مهندسی » عمران

تعداد مشاهده: 24169 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pdf

تعداد صفحات: 56

حجم فایل:5,250 کیلوبایت

 قیمت: 34,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل نمونه گزارش
  • راهنمای استفاده:
    این فایل برای اساتید و دانشجویان بسیار مناسب است.


  • محتوای فایل دانلودی:
    1- آزمایش فشار هیدرواستاتیک
    2- آزمایش پرش هیدرولیکی
    3- آزمایش بررسی رابطه برنولی
    4- رابطه انرژی مخصوص در اثر پله
    5- آزمایش جت و روزنه
    6- آزمایش افت در سیستم لوله کشی
    8-آزمایش افت در خم
    9- آزمایش سرریز مثلثی و مستطیلی
    10- آزمایش ضربه جت